maandag 19 maart 2007

Goede voortgang en kleine tegenvaller

18-03-2007

Weer even een update over de stand van zaken.
Alles verloopt redelijk op schema en ik vind dat alles redelijk goed verloopt.
- Het uithangbord is gemaakt en klaar om geplaatst te worden
- De aluminium ramen en deuren zijn geplaatst
- 2 fototafels zijn bijna klaar
- De tijdelijke uitbouw aan het stenen gebouw is klaar
- Inmiddels weer 2,5 oude shelters kunnen kopen voor het dichtmaken van de overkapping
- Het dichtmaken van de grotere overkapping verder op het terrein schiet aardig op.
- Vooronderzoek naar prijzen en mogelijkheden voor het afdrukken van alle foto's is gedaan.

De eerste ideeën voor de thema indeling is gemaakt.

In het permanente deel
- Foto's van ruines
- Foto's van de nieuwe stenen huizen
- Fotoboeken
- Boeken die ik kan vinden over de Tsunami (engels en singhalees) in bibliotheek kast
(kast moet nog worden gemaakt)
- Plattegronden en landkaarten

In de tijdelijke houten uitbouw
- Foto's van de tenten, het puinruimen, banners en affiches, mensen die bezig zijn met hun dagelijkse bezigheden, de houten hutjes etc.
- Rariteiten attributen in combinatie met foto's

In de half tijdelijke houten en deels permanente uitbouw achterin het terrein- De tekeningen en teksten van de winnaars van de scholen teken en schrijf wedstrijd
- Foto's van de Tsunami en vlak daarna (van de Fotografen vereniging uit Galle en anderen)

Verder heb ik zelf wat pech ondervonden gisteren.
Ik liep op straat in Galle en was aan het onderzoeken hoe een uithangbord was gemaakt. Ik keek dus naar boven en het volgende moment lag ik plat op de vloer en had enorme pijn aan mijn voet, toen ik ernaar keek was die ongeveer 2 x zo dik geworden. De goten in de straten zijn soms overdekt, maar op veel plekken dus niet. Ze zijn ook flink diep minimaal 50 centimeter. Daar lag ik voor apegapen in de goot. En eromheen stonden steeds meer mannen die zaten te kijken naar dat blanke meisje met dat korte rokje in de goot. Ik was erg blij dat ik met Ruwan was (een andere assistent) vervolgens met tuk tuk naar ziekenhuis en foto's gemaakt. Niet gebroken maar enorm gekneusd en denk zelf misschien zelf wel een beetje gescheurd. Geen gips maar veel medicijnen, verband meegekregen en advies van rust en been omhoog. Timing erg ongelukkig 2 weken voor de opening van het museum, maar goed we maken er het maar het beste van.

Any way ik zal dus mijn werkschema moeten aanpassen omdat ik op dit moment totaal niet mobiel ben aangezien ik er niet op kan staan. Heb nu een houten stok tot mijn beschikking maar daar kom ik niet veel verder mee dan in en rondom mijn kamer. Hopelijk lukt het Ruwan om vandaag of morgen een paar krukken te regelen zodat ik iets minder afhankelijk ben. Mijn bed is inmiddels kantoor geworden en ik ga straks de krukken uitproberen naar het internet café.

Ik probeer van de nood een deugd te maken en zal de komende dagen vooral besteden aan het uitselecteren van beeld materiaal en het regelen van andere zaken. VIP regelen om het museum te openen, contacten met de fotograven uit Galle, opening uitnodiging maken, enz.. Financieel zit ik redelijk door het budget heen, maar wie weet komt er nog wat op mijn pad de komende weken. Toch apart hoe sommige zaken hier een stuk goedkoper zijn dan in Nederland, maar sommige zaken zijn duurder als bij ons. Vooral meubilair is flink aan de prijs. Ik snap nu wel waarom er zoveel plastic meubilair overal is, dit is betaalbaar!

In het dorp vragen iedereen nog steeds van allerlei help aan me en ik probeer ze duidelijk te maken dat ik geen budget heb om ze te helpen, maar dit blijft lastig voor hun om te begrijpen. Een aantal zijn gewend geraakt aan hun handje ophouden.

De reacties t.o.v. de komst van het museum zijn positief, ook al begrijpen velen het nog niet precies hoe dat er dan uit komt te zien. Vandaar dat ik het belangrijk vindt om snel open te gaan. De (foto)boeken die ik al aan mensen heb laten zien worden erg aandachtig bekeken. Kunt duidelijk merken dat zij nog geen overkill aan beeld materiaal gewend zijn :-)

Tot snel, Jacky

Geen opmerkingen: