dinsdag 24 april 2007

Even bijtanken en genieten van de bezoekers van het museum.

Jacky 22 april 2007

(Voor foto's zie andere site: http://artsuitcase.blogspot.com/ )

Hallo hier weer even een berichtje van mij. Inmiddels weer een jaartje ouder geworden en ga nu echt naar de veertig toe (38), maar dit het niet erg.

13/14 April was het hier oud en nieuw en zijn er veel vakantie dagen geweest. Nog steeds zijn veel winkels dicht. In principe zou alles vanaf morgen een weer een beetje bij het oude moeten zijn. De week daarna is het weer bal 1/2 mei dan zijn er weer 2 belangrijke feestdagen en zou alles zo weer een week dicht kunnen zijn. Gelukkig ben ik in dit stadium niet zo heel afhankelijk van de winkels en overheidsgebouwen, maar je moet er wel rekening mee houden en zaken goed plannen. Verder werd je overal een week lang volgestopt met zoete nieuwjaars koekjes, cakejes etc. Op zich lekker, maar niet de hele tijd.

In Hikkaduwa zijn niet zoveel toeristen meer, meer nog levendig genoeg voor mij. Rond de jaarwisseling werd heel Hikkaduwa bevolkt door rijke sri lankaanse toeristen uit Colombo. Grappig om die hier te zien. Is echt een heel andere cultuur. Waar ik me helemaal over heb verbaasd is dat ze allemaal engels praten met elkaar. Dit staat blijkbaar stoer en hip, maar vind het zelf heel apart. Ik ben met oud en nieuw nog naar een nieuwjaarsfeest bij Mambo's geweest, volgens de geruchten was dit 1 van de weinige tenten die in heel Sri lanka open was met rond de jaarwisseling. Verder was er ook een te kort aan alcohol overal aangezien de drankwinkels onaangekondigd (of een uur voor sluitingstijd) werden opgedragen door de overheid om te sluiten. Niemand had dus van te voren ingeslagen. Ook op de dag dat ik mijn verjaardagsfeestje hield (12e) en s'ochtends wat drank wilde kopen, kwam ik voor gesloten deuren. Na flink wat restaurants en hotels te hebben afgelopen heb ik er 1 bereid gevonden ons wat drank te verkopen via de achterdeur. Weliswaar waren de prijzen toen wel verdubbeld!!!

Even voor de helderheid, weet niet of ik dit al duidelijk heb vermeld. Ik zou eerst 8 april zijn terug gekomen, toen had ik mijn ticket gewijzigd naar 2 mei en heb nu besloten dat ik 23 mei terug kom (mijn moeder die hier ook is en me af en toe helpt gaat wel 2 mei terug). Dan ben ik hier in totaal 3 maanden geweest ipv anderhalf. Je merk dat alles veel tijd kost en 3 maanden is toch wel wat je aan tijd nodig hebt, wil je de zaken goed kunnen regelen.

Dit heeft te maken met een aantal zaken:

- Er toch nog veel zaken te regelen voor het museum en ik alles niet echt klaar krijg als ik al over een week weg moet.

- Qua voorbereidingen voor het monument heb ik nog niet echt veel kunnen doen, maar daar hoop ik nu wel wat tijd voor te hebben. Al zal dit wel minder zijn dan gepland.

- Het feit dat ik nog steeds niet echt goed kan lopen, loop inmiddels wel zonder krukken maar verder strompel ik wat op mijn hiel. Gelukkig heb ik sinds een paar dagen een brommertje en ben ik daardoor iets mobieler.

Update projecten:

MUSEUM

Het museum word bezocht door de meest uiteenlopende doelgroepen. De locale bevolking uit het dorp zelf en de omliggende dorpen, Sri Lankaanse dagjes toeristen die onderweg zijn en buitenlanders die er langskomen. De Sri Lankaanse toeristen komen overal vandaan zoals andere plaatsen aan de kust, uit het binnenland en uit Colombo. Ik ben overdonderd door de enorme positieve reacties van de mensen. Het is fijn om te merken dat het museum het doel raakt en dat de bezoekers het erg van belang vinden dat het er is, maar vooral ook dat het blijft en mag gaan groeien. Het is erg fijn om hier ook aanwezig te zijn tijdens de eerste openingsweken, aan de reacties en het gedrag van het publiek kun je weer aanpassingen aan het museum maken.

Ik denk dat er inmiddels rond de 300 bezoekers zijn geweest in het museum. Sommige mensen komen ook weer terug en brengen dan anderen mee. Het museum is gratis toegankelijk, maar we geven wel aan dat ze een donatie kunnen maken in de donatiebox in het museum. Inmiddels is daar de afgelopen 3 weken al een bedrag ingestopt van 6.000 rps (ongeveer 43 euro). Dat is voor hier veel geld en dit geeft me het vertrouwen, dat we met de inkomsten met de donaties in ieder geval waarschijnlijk de maandelijkse lasten kunnen dekken. Nu hebben we ook het voordeel gehad dat de maand april een echte feestmaand is met veel vakantiedagen en dat er daardoor veel dagjes mensen onderweg waren.

- Er is een man langs geweest die gratis banners wil maken die we in de omliggende grote plaatsen kunnen ophangen zoals Hikkaduwa en Ambalangoda. Gratis PR wil geven tijdens de omroep bij festivals. (een banner is een stoffen lap die met de hand word beschilderd met PR teksten, een soort uithangbord dus)
- Er is gisteren een vrouw geweest die een artikel wil publiceren over het museum in een speciale krant voor vrouwen.
- Maandag komt er een engels man filmen, zodat hij het museum project kan tonen in Engeland.
- Er zijn een tweetal journalisten die hebben beloofd ons publiciteit te willen geven.
- Ik heb een verzoek ingediend bij de grootste kranten uitgeverij hier "The Lake House Publishers" met de vraag of ze eventueel fotomateriaal en/of kranten ter beschikking willen stellen aan het museum. Zij hebben de grote Engelstalige en Sighaleestalige kranten onder hun.

Verder is er nog een hoop te doen voor het museum:
- Vooraf had ik me helemaal niet bezig gehouden met het publiciteitsverhaal, maar dit blijkt in dit stadium toch ook een belangrijk onderdeel te zijn. Inmiddels heb ik een persbericht geschreven dat volgende week naar een aantal mensen kan worden verstuurd. Alles moet ook in het engels, dus dat is af en toe best lastig. Gelukkig heb ik hier iemand gevonden die me daar een beetje bij helpt en die daar veel ervaring mee heeft. Nu heb ik niet erg veel ervaring met publiciteit, dus moet weer een hoop leren. Verder wil ik nog Engelstalige posters en flyers maken die dan hier in de buurt in de hotels komen te hangen en Singhaleestalige posters voor op andere plekken. De komende weken zal ik me hier een deel van de tijd mee bezig houden.

- Qua museum attributen is het voor 1/3 klaar, maar er zijn nog een aantal objecten waar ik mee bezig ben. Bijvoorbeeld: een fotohanger mobiel gemaakt van plastic theezeefjes, nog een paar foto gevulde waterflessen, een aantal foto collages maken die groot worden afgedrukt op plastic zeil, nog wat weblog boeken met verslagen van oud vrijwilligers, bibliotheekplank (kastje nog te duur op dit moment), andere foto afdrukken. Het maken van deze objecten kost veel tijd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat veel van deze foto's op speciale makten moeten worden gemaakt en dat het uitzoeken van het juiste beeld materiaal veel tij in beslag neemt.

- Daarnaast moeten we nog een systeem opzetten van organisatie voor de komende tijd tot dat ik weer terug kom en hoe we alles gaan regelen. Ook moeten we nog een contract maken en een bankrekening openen.

MONUMENT
Hierover nog niet heel veel nieuws. De monnik was erg te spreken over het ontwerp en vond het goed passen in de cultuur. Daarnaast zijn er twee stukken land zijn toegezegd, in Telwatte en Kahawa, door de tempel waar we de monumenten kunnen gaan bouwen als we de financiering rond hebben. Ik hoop de komende week de stukken land te bekijken en op te meten en er foto's van te maken.

Verder alles goed hier. Ik doe het deze week iets rustiger aan, om wat bij te tanken en op te laden. Om vervolgens daarna weer volop verder te gaan. Dit was wel noodzakelijk aangezien ik bijna elke dag aan het werk was geweest en merkte dat ook rust nodig had, helemaal met mijn voet.

Nou tot snel,

Liefs Jacqueline

Geen opmerkingen: